Sekretariat

Birgit Prietzsch
Institut für Marktanalyse

 

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Milk Markets – Quo Vadis?

Project

 (c)

Long-term Analyses of Milk and Dairy Markets

How do the milk markets develop? What influence do political and economic factors have on the supply and the demand of milk and dairy products? What are the driving factors in domestic and international trade in dairy products?

Background and Objective

On 1st April 2015 the milk quota was abolished. The world market becomes more and more important in terms of domestic price formation. Therefore, the interaction between producers, processors, retailers and consumers is becoming more complex. In order to assess current market outcomes, we need to better understand interrelationships and effects of different factors and drivers to develop possible options for a detailed advice to policy makers.

Target Group

Producers, Processing industries, Consumers, policy makers, economic associations.

Approach

Continuous market monitoring and collecting data is the basis of our analyzes and assessments. We build our work on long time series; we identify significant market drivers and derive possible trends.

Data and Methods

Based on descriptive statistics, econometric models or surveys we analyse and explain market developments in the area of milk and dairy markets.

Our Research Questions

  • What are the determining drivers of milk and dairy markets?

  • How do policy changes affect supply and demand of milk and dairy products?

  • How do global markets impact German milk producers, processors and consumers?

  • How does the price formation develop along the value chain in dairy industries?

Thünen-Contact


Duration

Permanent task 1.2014 - 12.2020

Publikationen zu dem Projekt

hits: 14

  1. Weber SA (2015) EU-Milchmarkt auf dem Weg in die Freiheit : Umgang mit Preisrisiken stellt Erzeuger vor Herausforderungen. In: Trendbuch : Innovative Agrarwirtschaft 2015. Frankfurt a M: Deutscher Fachverl, pp 13-16
  2. Weber SA, Banse M (2015) Mit gedrosselter Milcherzeugung zu höheren Preisen? - Ein zum Scheitern verurteilter Versuch. Agra Europe (Bonn)(43):11-12
  3. Weber SA, Koch J (2015) Nur noch mehr Bürokratie [Interview]. DLZ Agrarmag(2):23
  4. Weber SA, Hansen H (2014) Can a Monitoring Agency efficiently regulate the EU milk market? Braunschweig: Johann Heinrich von Thünen-Institut, 24 p, Thünen Working Paper 34a, DOI:10.3220/WP_34a_2014
    pdf document (limited accessibility) 526 kb
  5. Weber SA, Hansen H (2014) Kann eine Marktbeobachtungsstelle den EU-Milchmarkt effizient regulieren? Braunschweig: Johann Heinrich von Thünen-Institut, 24 p, Thünen Working Paper 34, DOI:10.3220/WP_34_2014
    pdf document (limited accessibility) 560 kb
  6. Weber SA (2014) Mengensteuerung : mehr Schaden als Nutzen. DLG Mitt 129(12):64-66
  7. Weber SA, Salamon P, Hansen H (2013) Volatile Weltmarktpreise von Milchprodukten und ihr Einfluss auf die nationale Preisbildung: Der deutsche Käsemarkt. Landbauforsch Appl Agric Forestry Res 63(2):103-114, DOI:10.3220/LBF_2013_103-114
    pdf document 1295 kb
  8. Weber SA (2013) Von der Pest zur Cholera : Bonus-Malus-System statt Milchquote: Kann das die Mengen regulieren und die Erzeugerpreise in Europa hoch halten? DLG Mitt 128(6):56-59
  9. Weber SA, Salamon P, Hansen H (2012) Volatile world market prices for dairy products - how do they affect domestic price formation: the German cheese market : paper prepared for the 123rd EAAE Seminar Price Volatility and Farm Income Stabilisation ; Modelling Outcomes and Assessing Market and Policy Based Responses, Dublin, February 23-24, 2012 [online]. Dublin: EAAE, 17 p, zu finden in <http://purl.umn.edu/122542> [zitiert am 26.06.2012]
    pdf document (limited accessibility) 234 kb
  10. Weber SA, Rothe A (2011) Quotenwanderung : Entwicklungsmöglichkeiten der Milchviehbetriebe in Deutschland. Mais 38(2):56-60
  11. Hansen H, Weber SA (2010) Remedy or a drop in the milk can? In: Wille S, Kröger R, Lassen B, Mirbach D (eds) EDF Report 2010. Frankfurt a M: EDF, pp 56-57
  12. Weber SA (2010) Wer macht den Preis bei Milch? Mais 37(4):118
  13. Weber SA (2009) Ausmaß und Determinanten von Preisrigiditäten im deutschen Lebensmitteleinzelhandel : eine empirische Analyse mit Scannerdaten [online]. Gießen: Univ Gießen, Gießen, Univ, Fachbereich Agrarwissenschaften, Ökotrophologie und Umweltmanagement, Diss, 2009, zu finden in <http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2009/7206/pdf/WeberSaschaAlexander_2009_09_22.pdf > [zitiert am 07.09.2010]
  14. Weber SA, Anders SM (2007) Price rigidity and market power in German retailing. Managerial Decis Econ 28(7):737-749, DOI:10.1002/mde.1370